Det fria Sveriges åsikter och principer

Det fria Sverige grundades 2017 som en ideell förening. I samband med detta satte föreningens grundare - Dan Eriksson, Magnus Söderman och Robin Holmgren - fem stycken fundament på pränt.

DFS har högt i tak, och våra medlemmar har väldigt olika åsikter i många frågor och röstar på olika partier, vilket vi ser som en styrka. Men vi är inte en organisation utan åsikter eller världsåskådning, och därför är det dessa fem fundament som vi önskar att samtliga medlemmar samlas kring.

De fem fundamenten

Dessa fem fundament har sedan också utvecklats och konkretiserats i artikeln Det fria Sveriges principer.

För den som på allvar önskar fördjupa sig i Det fria Sveriges arbete och vision, rekommenderar vi skriften “Det fria Sverige - Organisation och vision” från 2025.


Vad är Det fria Sverige

  • Det fria Sverige är en intresseförening för svenskarna, den svenska kulturen och den svenska särarten. Organisationen vilar på traditionell grund och är frihetligt nationell. Organisationen styrs genom sina aktiva medlemmar på det årliga vårmötet och operativt genom styrelsen.

  • Det fria Sverige är en ideell och samhällsnyttig organisation som står upp för lag och ordning, mot pöbelvälde och ofrihet. Organisationen står upp för individens frihet, under ansvar för den gemenskap som friheten är beroende av.

  • Det fria Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Förvisso är vi traditionella nationalister, men detta transcenderar realpolitiska ställningstaganden och den klassiska höger-vänster-skalan. Den som delar vår vision och står upp för våra fundament är välkommen.

  • Det fria Sverige är icke-konfessionellt. Var och en i organisationen har rätt till sin egen tro, eller avsaknad av tro. Det vi kräver av varje medlem är dock att de respekterar varandra och de olika trosföreställningar som våra förfäder tagit till sig genom historien.

  • Det fria Sverige bygger på principen om organisering underifrån och det är medlemmarnas egna ansvar att förverkliga visionen vi delar med varandra, inom det ramverk som organisationen beslutat om.

  • Det fria Sverige driver opinion för svenskarna; bevakar den politiska och samhälleliga utvecklingen ur ett traditionellt nationellt perspektiv och arbetar såväl metapolitiskt, socialt som realpolitiskt. Detta arbete sker kontinuerligt.

  • Det fria Sverige har framtiden för ögonen och arbetar idag för att lägga grunden som framtida generationer kan bygga vidare på. Vi har ett generationsperspektiv på vår verksamhet.

…och vad är vi inte?

  • Det fria Sverige är inte ett politiskt parti. Vi ställer inte upp i val och det står fritt för våra medlemmar att rösta som de vill. Vi kan dock, som organisation och efter tillbörlig beslutsprocess, rekommendera ett parti som anses stå föreningen tillräckligt nära i avgörande frågor.

  • Det fria Sverige är inte en utpräglad hierarkisk organisation utan strävar efter en så platt struktur som möjligt, där makten skall ligga så nära medlemmarna det går. Detta kombinerar vi med en strävan efter en så decentraliserad struktur som möjligt vad gäller ägande av fastigheter och ansvarsområden.

  • Det fria Sverige är inte en gatuaktivistorganisation. Vi fokuserar inte på aktiviteter som demonstrationer, torgmöten, flygbladsutdelningar mm. även om vi med ojämna mellanrum driver kampanjer.

2 gillningar

Våra principer

Det fria Sverige är ingen vanlig organisation. Vi är en rörelse som strävar efter att väcka den slumrande svenska folksjälen och skapa en ny generation av starka, fria svenskar. Våra principer är inte tomma ord, utan levande riktlinjer som genomsyrar allt vårt arbete. De utgör grunden för vår världsåskådning och vägleder alla våra ansträngningar att förnya det svenska samhället.

Nationalism - Sveriges själ och identitet

Nationalismen är vår främsta princip. Vi bekräftar nationen som den högsta formen av etnisk och kulturell gemenskap. Sverige är mer än bara ett geografiskt område eller en administrativ enhet - det är vårt folks hem och arv. Vår nationalism handlar om att bevara och stärka Sveriges unika identitet i en tid av globalisering och kulturell upplösning.

För oss är det svenska folket inte en slumpmässig samling individer, utan en organisk gemenskap med djupa rötter i historien. Vi avvisar därför mångkulturalismens naiva idé om att människor från vitt skilda kulturer enkelt kan integreras i det svenska samhället. Istället arbetar vi för att återskapa en genuin svensk folkgemenskap.

Tradition - Våra förfäders visdom

Det moderna samhället präglas av en besatthet av “framsteg” och en förkastelse av allt gammalt. Vi i Det fria Sverige tar avstånd från denna kortsynta hållning. Istället hedrar vi våra förfäders visdom och strävar efter att upprätthålla de beprövade värderingar, seder och institutioner som har uppehållit vårt folk genom århundradena.

Detta innebär inte att vi blint avvisar all förändring. Snarare söker vi balansera tradition och förnyelse på ett organiskt sätt. Vi ser vårt kulturarv som en levande kraft som kan ge vägledning och stabilitet i en kaotisk tid.

Hierarki - Naturliga skillnader och sant ledarskap

Det fria Sverige erkänner de naturliga olikheterna mellan individer och folk. Vi avvisar den moderna egalitarismens destruktiva lögn om att alla människor och kulturer är likvärdiga. Istället strävar vi efter att odla sanna eliter för att leda vårt samhälle.

Detta handlar inte om att skapa artificiella privilegier, utan om att låta naturlig begåvning och dygd blomstra. Vår vision är ett samhälle där var och en finner sin rätta plats i en större helhet, och där de mest lämpade tar på sig bördan av ledarskap.

Vitalism - Ett heroiskt livsperspektiv

Det fria Sverige omfattar ett heroiskt och livsbejakande etos. Vi förkastar både den sterila materialismen som reducerar människan till en ekonomisk varelse, och den livsförnekande asketismen som föraktar jordelivets glädje och skönhet.

Istället uppmuntrar vi våra medlemmar att omfamna livet i all dess fullhet. Vi odlar fysisk styrka, intellektuell skärpa och andligt djup. Vår vitalism handlar om att leva helhjärtat och med en känsla av högre syfte.

Europeisk samhörighet - Vår större familj

Samtidigt som vi är djupt lojala mot Sverige, ser vi oss som en del av en bredare europeisk folkfamilj. Vi delar ett gemensamt civilisatoriskt arv med våra europeiska bröder och systrar - från den klassiska antikens visdom till kristendomens andliga djup och upplysningens rationella tänkande.

I en tid när Europa hotas av både inre upplösning och yttre invasion, är det viktigare än någonsin att vi står enade. Det fria Sverige strävar efter att stärka banden mellan Europas folk, samtidigt som vi värnar om varje nations unika karaktär.

En kallelse till handling

Dessa principer är inte bara abstrakta idéer - de är levande riktlinjer för handling. Det fria Sverige söker män och kvinnor som är beredda att förkroppsliga dessa ideal i sitt dagliga liv. Vi bygger en ny svensk gemenskap, präglad av styrka, visdom och offervilja.

Vår kamp är långsiktig. Vi arbetar inte för snabba politiska vinster, utan för att lägga grunden för en genomgripande förnyelse av det svenska samhället. Genom att återvända till våra djupaste rötter skapar vi en vision för framtiden.

Det fria Sverige kallar dig som känner att du har något större inom dig, något som dagens samhälle inte ger utrymme för. Tillsammans kan vi forma ett nytt Sverige, troget sitt folk och sin bestämmelse. Svara på kallelsen - bli en fri svensk!


Läs också: Guide: Så blir du en fri svensk (enbart för medlemmar).

2 gillningar

Fundament 1: Äktenskapet

Det fria Sverige menar att:

  • äktenskapet ligger till grund för starka och trygga familjer.
  • äktenskapet är traditionellt förbehållet en man och en kvinna.
  • samhället skall uppmuntra till äktenskap.
  • samhället skall underlätta för par som ingår äktenskap.

Ryggraden i alla samhällen, stora som små, är familjen, vilken består av maken och hustrun och deras barn. Detta går inte att komma ifrån och varje idé om alternativa familjekonstellationer är bara önsketänkande. Rakt igenom den europeiska historien, från förkristen tid och fram till våra dagar, går äktenskapet som en röd tråd.

Att äktenskapet är grundfundamentet för det högre mänskliga livet och stammens fortlevnad klargörs tydligt i ordets själva betydelse. Äktenskapet är den akt varigenom det äkta skapas. Västerlandet har haft mer ordnade äktenskapliga förbindelser under mycket lång tid vilket utan tvekan är en av orsakerna till vår högt utvecklade civilisation.

Stabila och långvariga äktenskap är trygga hamnar som skapar trygga barn. Så enkelt är det. Äktenskapet står även som garant för folkets fortlevnaden varför detta enande mellan man och kvinna omhuldats och lagstadgats under såväl hednatid som i kristen tradition. Av samma skäl har straffen varit mycket hårda gällande äktenskapsbrott.

I och med Sveriges kristnande anammades synen som rådde fram till för inte så länge sedan: att äktenskapet är instiftat mellan man och hustru av Gud, och därför inget som människan har rätt att bryta.

Värdet av familjen som absolut grund för folkets friskhet avslöjas, om inte genom annat, så just av det faktum att denna struktur ansätts så skoningslöst idag. Familjen angrips inte bara intellektuellt av den moderna diskursens avantgarde utan också genom riktade politiska beslut.

Å ena sidan står vänstern för en politisk ideologi vilken i grunden tar avstånd från föräldrarnas rätt att avgöra vad som är bäst och rätt för sina barn. Staten skall enligt dem träda in som överförmyndare och avgöra när barnen skall skiljas från föräldrarnas vård och istället tas om hand av statens egna institutioner. Genom den successivt mer detaljerade läroplanen och allmänna direktiv till skolan skall också barnens uppfostran allt mer handhas av staten. Föräldrar som inte är bekväma med att deras barn ses som enbart en del i maskineriet av konsumenter och producenter, vilka skall uppfostras enligt en samhällelig konsensus till goda samhällsmedborgare, misstänkliggörs och deras bevekelsegrunder ifrågasätts. Den som vill att ens barn skall få ha skolavslutning i kyrkan och sjunga psalmerna till Guds och nationens ära stämplas som ”chauvinist”. Den som inte anser att homolobbyn skall ha tillträde till skolaulan och där fritt få propagera för sina ”alternativa” och ”fullgoda” livsval måste vara ”homofob” och kanske inte lämplig som förälder.

Å andra sidan är ”högern” (i princip vänsterliberaler de också) allra högsta grad delaktig i angreppet mot den traditionella familjen. Förutom att de inte ställer sig i motvärn mot ovanstående klassiska vänsterpolitik bedriver de själva en ekonomisk och social politik som på olika sätt hindrar eller skrämmer från familjebildning.

Därtill kan vi se hur massmedia och underhållningsbranschen gärna publicerar artiklar om de “positiva” aspekterna av barnlöshet, singelliv och alternativa familjebildningar.

Idag är det en revolutionär handling att ingå äktenskap. Att inför släkt och vänner – inför samhället – lova varandra trohet i nöd och lust är att föregå med gott exempel, vilket också har en uppfostrande effekt på alla närvarande.

En renässans av äktenskapets helgd föregår skapandet av det fria Sverige.

2 gillningar

Fundament 2: Barn och familj

Det fria Sverige anser att:

  • nya svenskar föds av svenska föräldrar i Sverige.
  • massinvandring för att lösa låga födelsesiffror är en dålig idé.
  • politiken skall syfta till underlätta för svenskar att bilda familjer.
  • att staten i möjligaste mån ska hålla sig borta från angelägenheter som rör familjen.

Vi hör ständigt att det kommer nya ”svenskar” till Sverige. Dessa nya ”svenskar” ska ”rädda välfärden” och fylla på det tomrum som uppstår när svenskar själva inte föder barn i tillräckligt stor utsträckning. Detta är enligt oss en befängd tanke. Nya svenskar kan bara skapas av svenskar eftersom svenskhet är mer än ett medborgarskap. En afrikan från Somalia blir inte svensk bara för att han får ett medborgarskap, inte heller dennes barn är svenskar. Att vara svensk är inget som myndigheter kan besluta om, inte heller är det upp till den enskilde att bestämma när denne ”känner” sig svensk.

Det är svenskarna som avgör när någon är svensk genom att acceptera kandidaten ibland sig. För att bli accepterad som ”en av oss” räcker det inte med att kunna tala språket eller ta sig ett svenskt namn, inte heller att känna till eller uppskatta våra seder och bruk – nej, inte ens att till viss del dela vår karaktär. Allt detta spelar in, men det handlar också om etnicitet. Därför kommer en andra generationens tysk, holländare eller italienare att accepteras som svensk i nio fall av tio emedan en tredje generationens somalier fortfarande inte gör det.

Att vi har låga födelsesiffror i Sverige står klart. Men lösningen ligger inte i massinvandring och mångkultur. Det svenska samhället är byggt av svenskar och idén om att en befolkning från ett u-land kan upprätthålla ett i-land är en villfarelse – vilket är tydligt om vi tittar på de områden i Sverige där svenskarna mer eller mindre försvunnit. Sverige blir inte starkare av folkutbytet som pågår; Sverige blir svagare, samhället mer otryggt och svenskarna mer utsatta.

Det borde vara statens och kommunernas prioritet att underlätta för svenska familjer att bildas och uppmuntra till att skaffa barn. Så är det uppenbarligen inte. Å ena sidan måste vi därför arbeta för att så skall ske genom att ständigt vakta på beslut som fattas och vilka konsekvenser de får. Å andra sidan måste vi som förstår vikten av att de nya svenskarna skapas av oss också göra vad vi kan för att själva – i föreningen Det fria Sverige – underlätta för barnfamiljer och nya familjer.

Förutom att skapa de bästa förutsättningarna för svenskar att bilda stora familjer måste vi verka för att staten inte lägger sig i hur dessa familjer sedan ordnar för sig. Tvingande lagstiftning om föräldraledighet och hur många dagar mannen och kvinnan får ta ut måste bort, såväl som den tvingande skolplikten. Kort sagt är det upp till mannen och kvinnan att själva bestämma vad som är bäst för deras barn och dem själva utifrån deras situation.

2 gillningar

Fundament 3: Folk, familj, nation, tradition

Det fria Sverige menar att:

  • det svenska folket är ett unikt folk med ett existensberättigande i sig självt.
  • familjen är den grundläggande beståndsdelen av folket.
  • Nationen är å ena sidan en omskrivning för folket som sådant, men det är också det avgränsade territorium som folket lever i.
  • traditionen är det kulturella och sociala arv som lämnas vidare från en generation till nästa.

Det fria Sverige anser att det svenska folket är ett unikt folk med ett existensberättigande i sig självt. Vi ser folket som en utsträckning av familjen och släkten och vi förhåller oss rent känslomässigt till folket på det sättet. Utanför det svenska folket finns naturligtvis också de nordiska brödrafolken och de europeiska folken (samt europas ättlingar i vad som kallas västerlandet) såväl som oss etniskt närstående i Ryssland, Sydafrika och på andra platser. Vi håller våra egna närmast men det innebär inte att vi känner fiendskap mot andra, snarare tvärtom. Ett folk som står starkt, med en gemensam historia och identitet, som vet varifrån de kommer och vartåt de är på väg – det folket har det självförtroende som behövs för att vara ödmjuka inför andra och som inte kräver mer själva än det de är beredda att tillåta andra att ha. Det fria Sverige säger: svenskarna först!

Familjen är den grundläggande beståndsdelen av folket. Från familjen kommer inte bara de nya svenskarna utan det är också i familjen som dessa nya svenskar får sin fostran och förbereds för att bli en del av det folk de är födda in i. Det är inte en slump att man föds till svensk – vi hör sådant sägas – och inte heller är det tur. Man föds till svensk för att man har svenska föräldrar, vilka i sin tur hade det, eller hade assimilerat sig så väl i landet att de själva och/eller deras barn accepterades som svenskar av svenskarna. Man kan också födas som svensk, fast i ett annat land, om ens föräldrar befinner sig utomlands, men likafullt är man svensk eftersom det handlar om blodsband. Kanske kommer man själv, om man blir kvar i det nya landet accepteras som en av dem, kanske inte. Det fria Sverige ser i familjen den absolut viktigaste resursen för folket och landet och menar att det är i de stora familjerna som framtiden ligger. Dessa skall därför värnas och vaktas. Allt som undergräver respekten för familjen och barnen måste vi därför resa värn emot. Det fria Sverige säger: familjen skall beskyddas!

Nationen är å ena sidan en omskrivning för folket som sådant, men det är också det avgränsade territorium som folket lever i. I den svenska nationen – i landet Sverige – förenas människorna av ett gemensamt språk, etnicitet, härstamning, historia, kultur och traditioner. Sverige är Sverige tack vare svenskarna som bor här. Skulle svenskarna försvinna skulle Sverige försvinna, även om den staten skulle kalla sig för Sverige. Det fria Sverige värderar nationalstaten Sverige i definitionen av nationalstat varande: en geografiskt avgränsad stat vars befolkning i stort sett har samma härstamning, språk och kultur. Vi anser att Sverige är svenskarnas land och att Sverige, för att kunna fortsätta vara Sverige, måste vakta sig mot såväl massinvandring som annan främmande påverkan. Det finns en gräns för när kulturutbyte går från att berika till att tränga undan och i grunden förändra genom att dominera. Det fria Sverige säger: försvara Sverige!

Traditionen är det kulturella och sociala arv som lämnas vidare från en generation till nästa. Bland annat hör invanda seder och bruk, olika synsätt, språk och värderingar till det som överlämnas. Traditioner betecknar även vardagliga normer och gamla sedvänjor som återupprepas i samhället. Dessa värderingar förs vidare genom släktleden och samhällsskikten. Traditioner har en tendens att med tiden sakta förändras, om traditionen i sig spelat ut sin roll eller visat sig inte vara till gagn för folket. Förutom det uppenbara kan det i traditionen också gömma sig ett försvar mot sådant som är negativ eller farligt för folket, familjen och nationen. Traditionell moral, till exempel, handlar om att bygga värn mot sådant som bryter ned familjeband och relationer som i sin tur får djupgående negativa konsekvenser för samhället. Det handlar inte om inskränkt moralism. Det fria Sverige menar inte att traditioner skall bevaras bara för att de är traditioner; vi menar däremot att man gör bäst i att låta denna förändring ske naturligt och inte, som idag, påtvingad uppifrån av krafter som har en politisk agenda. Det fria Sverige säger: traditionen finns som ett skydd för oss, respektera den!

2 gillningar

Fundament 4: Nationalism

Det fria Sverige anser att:

  • nationalismen är grunden för ett starkt samhälle
  • nationalismen skapar trygga och stabila relationer mellan olika folk och nationer
  • alla borde vara nationella

När folket som utgör samhället är homogent och nationellt sinnat; medvetet om vilka de är, varifrån de kommer och vilket arv de fått att vårda gemensamt, så uppstår en folkgemenskap vilken skapar ett högtillitssamhälle. Överfört på individer kan vi konstatera att en person som är trygg i sig själv också är ödmjuk inför andra. Svenskar är inte trygga i sig själva idag, varför samhället atomiseras. Nationalismen motverkar detta och skapar därmed ett samhälle där var och en har en plats och delar en gemensam identitet; där man inser att man är en del av något större än sig själv.

Nationalismen har råkat i vanrykte, framförallt eftersom det hävdats att de två världskrigen berodde på nationalism. Det stämmer inte. En chauvinism med nationella undertoner utnyttjades dock av olika krafter för att få till stånd de två krigen, såväl som tidigare brödrakrig. Nationalism orsakar inte krig och konflikt, det är precis tvärt om. Som nationalist kräver man ett homogent samhälle där folket bestämmer över sitt eget öde – detta accepterar man också för andra länder och folk. Nationalism är inte imperialism! Nationer som genomsyras av den nationella idén söker inte krig med andra. Det vi kan se är dock att de liberala demokratierna av idag inte kan acceptera andra nationers rättigheter utan bedriver krig för att påtvinga alla internationalism, mångkultur, liberal demokrati och så vidare.

Med tanke på alla de uppenbart positiva aspekterna av en stark nationalism och en homogen nation borde det vara självklart för alla att vara nationella. Så har det också varit en gång i tiden. Faktum är att den tidsanda som vi nu lever i, där nationell självutplånelse pådyvlas oss, är en parentes sett över tid. Den ängslighet och politiska korrekthet, där det osvenska blivit mode, är inget annat än fläck på Sveriges baner, vilken med enkelhet kan – och kommer – att tvättas bort. Ju längre tiden går kommer de negativa konsekvenserna av mångkultur, massinvandring och internationalism att slå och nationalismen vara det enda alternativ som kvarstår.

2 gillningar

Fundament 5: Traditionalism

Det fria Sverige anser att:

  • traditionen utgör ett försvar mot faror som vi kanske inte ens vet om.
  • traditionen visst kan förändras, men att detta måste få ske naturligt.
  • traditionen skall vara en integrerad del i samhället.
  • traditionen är ett skydd för oss och skall respekteras.

Traditionen är det kulturella och sociala arv som lämnas vidare från en generation till nästa. Bland annat hör invanda seder och bruk, olika synsätt, språk och värderingar till det som överlämnas. Traditioner betecknar även vardagliga normer och gamla sedvänjor som återupprepas i samhället. Dessa värderingar förs vidare genom släktleden och samhällsskikten.

Traditioner har en tendens att med tiden sakta förändras, om traditionen i sig spelat ut sin roll eller visat sig inte vara till gagn för folket. Förutom det uppenbara kan det i traditionen också gömma sig ett försvar mot sådant som är negativ eller farligt för folket, familjen och nationen. Traditionell moral, till exempel, handlar om att bygga värn mot sådant som bryter ned familjeband och relationer som i sin tur får djupgående negativa konsekvenser för samhället. Det handlar inte om inskränkt moralism.

Det fria Sverige menar inte att traditioner skall bevaras bara för att de är traditioner; vi menar däremot att man gör bäst i att låta denna förändring ske naturligt och inte, som idag, påtvingad uppifrån av krafter som har en politisk agenda. Det fria Sverige säger: traditionen finns som ett skydd för oss, respektera den!

Idag finns det en konsensus inom etablissemanget där traditionen nedvärderas; man talar om att traditioner måste dekonstrueras och normer brytas. Den som står upp för traditionen pekas ut som suspekt. Det är den stora bilden och Det fria Sverige ställer sig här upp som anhängare av traditionens bevarande.

Vi vill att traditionen skall genomsyra samhället och alla som lever i det, inte genom tvång utan genom en individuell förståelse för traditionen som en positiv del av livet. Vi tror att den förråing av samhället och i de mellanmänskliga relationerna svenskarna upplever till stor del beror på att traditionella uppfattning om moral (inte moralism), heder, trohet, ärlighet och så vidare monterats ned.

Avsaknad av tradition skapar en otrygghet och en bristande självkänsla hos många. Genom att påtala traditionens roll och förklara vad traditionen är – hur den appliceras på samhället i stort – vill vi försöka vända detta.

Som vanligt börjar det med oss själva som individer och vi hoppas kunna förmedla en önskan och vilja att skilja sig från det “moderna” till förmån för det traditionella på alla plan.

2 gillningar