Om partiledardebatten och Ring P1

Podcastinspelning med direktsändning om gårdagens partiledardebatt, och fenomenet Ring P1. Men kanske framförallt om varför politiken är en distraktion.

1 gillning

Jag håller med Magnus om att inringare till P1 eller annan radio höjer blodtrycket… helvete vilka idioter. Och varje gång tänker jag att de har en röst likvärdig min egen. Bara detta gör mig mer benägen att bränna min röst nästa år…

2 gillningar

Såg inte denna debatt och brukar inte lyssna på ring P1 men efter att ha lyssnat på detta podavsnitt slog det mig hur sorgligt det som hänt med vårt svenska politiska och demokratiska system är. Ett system som jag i grund och botten tycker är byggt på en väldigt fin och medmänsklig idé men som nu verkar ha transformerats till något av en cirkus vilket är hemskt och jag lider verkligen med dagens svenska politiker. Med en mer homogen befolkning skulle systemet förmodligen fungera bättre och förtroendet för det vara mycket högre tror jag men jag tänker inte sluta tro på det för några måste ju motverka de krafter som förstör det tänker jag :innocent: Jag misstänker också starkt att politik som mediajippo och som ni säger en sport med 30 sek svarstid (oseriöst från och för de som ska styra vårt land alltså) har sitt ursprung i vissa icke-svenska folkgruppers bristande förståelse och respekt för vårt lands stats- och styrelseskick, system, normer, lagar, regler och värderingar och att vissa anhängare från dessa utomsvenska folkgrupper försökt få oss svenskar att också skratta åt vårt eget system och fördumma oss själva bara för att DE inte förstår sig på oss alls… Ett sätt att försöka ta makten här i Sverige alltså genom att skämta om det som är tänkt att bygga upp vårt land eller manipulera vissa svenskar till att springa deras ärenden som de kanske också gör utan att ens själva veta om det. Jag vet såklart inget säkert och spekulerar mest men varför skulle vårt politiska system och media inte ha påverkats av demografin när så mycket annat har gjort det på liknande sätt (som jag förstår det)? Tur att det finns andra sätt att få ihop det hela, andra föreningar mm :grinning_face: Blev lite upprörd och ville skriva ned mina tankar bara. Tack för inblicken!

Tänker vidare att Ring P1 och liknande fyllde en funktion för, på gott och ont. Personer med behovet, men kanske inte den nödvändiga skärpan, kunde få utlopp för sina funderingar och känna att de faktiskt “fått säga sitt”. Överfört till sociala medier sker haveriet. Samma personer kan ohämmat ropa ut, dela och smitta varandra, förstärkta av algoritmerna.

Eco sa något i stil med att sociala medier lyckats med att förmå vilken människa som helst att tro sig ha rätten att publicera sig som vore hon en nobelpristagare. Ring P1 är att föredra, för där är det hela avgränsat.